Drumul la service: placere sau cosmar? Minighid de lucru cu service-ul auto

O vizită într-un service auto este inevitabilă datorită cerințelor de întreținere periodică a mașinii – lucrări programate sau apariției unor defecțiuni  – lucrări neprogramate.Indiferent de natura lucrărilor, de timpul și banii necesari, contează foarte mult experiența pe care o aveți cu oamenii din service implicați în acest proces și care  poate fi una plăcută sau una de coșmar.

     Din nefericire, prejudecățile și exemplele mediatizate înclină balanța spre partea negativă : “Mă vor fura…”, “Nu-mi schimbă consumabilele…”,”Îmi vor încărca factura…”,”Nu mă lasă să văd ce fac cu mașina..”, “Vor râde de mine că nu mă pricep…” sunt  câteva idei ce-ți răsar în minte când te gândești la un service auto. Renunțați la acestea, de voi depinde relația stabilită cu omul din service .

     În cele ce urmează sunt recomandări pentru ce trebuie să faceți  pentru a avea mașina 100% funcțională,fără nervi, la cel mai bun buget și în timpul cel mai scurt, pentru lucrări programate  și lucrări neprogramate care sunt fără ca mașina să fi rămas în trafic. Dacă ați rămas imobilizat pe marginea drumului, procesul este același, dar primele părți sunt simplificate datorită urgenței  și aici mă refer la alegerea service-ului, programarea în service și modalitatea de a ajunge în service.

Alegerea service-ului se face în primul rând în funcție de data de cumpărare a mașinii, mai precis dacă mașina este în garanție sau nu. Dacă este în garanție, este foarte posibil ca unele clauze din contractul de garanție să vă limiteze opțiunile de alegere a unui service. Respectați condițiile de garanție pentru a nu avea surprize în cazul unor cereri de garanție adresate producătorului. Dacă mașina nu mai este în garanție, puteți alege orice service auto fără nici o problema, cu recomandarea să va informați scurt despre service-urile de pe piață și să-l alegeți pe cel mai apropiat de criteriile pe care vi le-ați stabilit (preț,timp,piese folosite,recomandări). Internetul este cel mai bun și rapid mijloc de informare.

 Programarea în service se face telefonic sau electronic (e-mail,SMS). Aici apar primele neînțelegeri dintre clienți și personalul din service și anume lucrările cerute în plus la intrarea în service a masinii si fără programare de orice fel. Odată primită cererea dumneavoastră de programare, consilierul de service va aloca o perioadă de timp din activitatea mecanicilor,electricienilor,tinichigiilor sau vopsitorilor pentru a repara mașina, iar lucrările suplimentare pe care i le cereți ulterior,direct în fața service-ului,în  parcare  dau peste cap toate programările. Ca să evitați acest lucru,înainte de a lua legătură cu cei din service, evaluați-vă mașina ,treceți pe o hârtie toate problemele pe care le are mașina și apoi sunați să comunicați toate problemele. Verificați că toate problemele au fost recepționate de consilier punându-l să vi le repete.Dacă doriți să aduceți piesele necesare reparației, comunicați acest lucru.

Intrarea mașinii în service va fi consemnată într-o fișă de recepție unde menționați toate problemele pe care doriți să le remediați, dacă doriți piesele schimbate să va fie returnate și cel mai important starea mașinii pentru a evita problemele când primiți mașina înapoi.

Începerea lucrărilor se face în momentul în care ați aprobat devizul de reparație. Acesta trebuie să conțină : dată recepției, dată estimată de finalizare a lucrărilor, prețul pieselor necesare, prețul manoperei. Orice piesă sau lucrare adăugată ulterior se face doar cu acordul clientului – cereți expres acest lucru consilierului să nu aveți surprize la final.

Desfășurarea lucrărilor le puteți supraveghea ,dacă doriți acest lucru, printr-un geam cu vedere în atelier sau prin camere video, într-un service care se respectă.Dacă observați anumite lucruri care vă pun pe gânduri, puteți solicita consilierului să vă ducă la mașină și să vă ofere clarificări.Dorința unora de a sta lângă mașină o consider nepotrivită (dacă ai mijloacele de supraveghere menționate anterior); pe lângă incomodarea mecanicului, majoritatea clienților îl întrerup pe acesta cu “școlarizări”,deci  dacă n-ai încredere în service și vrei să stai la un metru de mașină pe timpul reparației, nu ești în service-ul potrivit – schimbă-l. Dacă lucrarea este mai lungă, nu puteți să stați și sunteți presat de timp, verificați ce posibilități de mobilitate vă oferă service-ul (bilete în mijloacele de transport în comun, bicicletă, taxi sau mașină la schimb) și profitați de ele.  Cum am menționat anterior orice reparație de făcut în plus față de ce s-a stabilit la recepția mașinii are nevoie de aprobarea dumneavoastră.Lucrările fără aprobare nu sunteți obligat să le plătiți.

Ieșirea mașinii din service reprezintă actul final și trebuie să-l tratați cu atenție. Acordați suficient timp pentru a va ridica mașina din service, nu o ridicați în grabă. Verificați starea mașinii, să nu aveți surprize (zgârieturi,lovituri,murdărie,piese vechi nesolicitate în mașină). Dacă ați avut lucrări mari la sisteme importante (direcție,transmise,motor) solicitați o proba de drum împreună cu reprezentantul service-ului să aveți certitudinea că totul este în regulă. Solicitați documentele legate de reparație: deviz de lucrare,factură, certificate de calitate dacă e cazul, buletine de măsurători tot dacă e cazul (rezultate stand de frânare, teste și diagnoze electronice, rezultate stand geometrie roți). Ascultați explicațiile, precum și recomandările făcute de consilierul de service.

După cum am sugerat și în rândurile de mai sus, majoritatea problemelor sunt din cauza unei comunicări cu deficiențe între cele două părți,  client și service și tot cele două părți dețin soluția: colaborare. Sper ca micul ghid de navigare prin service să vă ajute, să nu aveți probleme și vă doresc :

Drumuri sigure și călătorii plăcute!