[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]
Tabloul de bord al masinilor ofera o multitudine de informatii despre starea masinii prin intermediul martorilor de bord. Este necesara cunoasterea semnificatiei fiecaruia si a actiunilor pe care trebuie sa le facem in cazul in care apar.
Pentru a intari afirmatiile de mai sus va relatez o intamplare traita in atelierul de mecanica. Intr-o zi la service a ajuns pe platforma o masina cu baia de ulei sparta si motorul gripat. Proprietarul masinii a povestit ca la o trecere de cale ferata a lovit cu partea inferioara a masinii carosabilul , a continuat sa conduca masina pana ce aceasta s-a oprit si n-a mai reusit sa o porneasca. La intrebarea daca dupa incident s-a aprins vreun martor la bord conducatorul auto a raspuns senin ca da (ba mai mult a fost avertizat si acustic), dar ca l-a ignorat si a mai facut doar 17 kilometri… Cu siguranta cei “doar” 17 kilometri parcursi au fost foarte scumpi, costurile reparatiei fiind de cateva mii de euro.
In primul rand este importanta culoarea martorului de bord aprins. Martorii de culoare verde sau albastra au doar rol de informare, cei de culoare galbena sau portocalie indica o potentiala inlocuire sau reparatie, iar cei de culoare rosie o problema majora in starea masinii. Exceptand culoarea rosie masina poate rula in continuare, iar reparatiile sau inlocuirile se pot face ulterior, dar cat mai repede posibil. La culoarea rosie se opreste imediat masina si se ia legatura cu un service auto.
Mai jos gasiti o lista exhaustiva a martorilor de bord folositi de catre producatori, dar nu completa : pentru fiecare model in parte gasiti in manualul de utilizare a masinii martorii de bord specifici si semnificatia lor . Recomandare : cand achizitionati un nou model de masina parcurgeti manualul de utilizare pentru a va familiariza cu caracteristicile acelui model.
Martori de bord si semnificatia acestora
Lumini de ceata fata aprinse
Probleme la servodirectie
Lumini de ceata spate aprinse
Nivelul lichidului de parbriz este scazut
Placute de frana uzate
Pilot automat activat
Directia semnalizarii
Probleme la senzorul de lumina
Modul de iarna
Indicator pentru informatiile computerului de bord
Bujii/Avertizare preincalzire diesel
Avertizare de temperaturi scazute
Probleme la sistemul de pornire al masinii
Cheia nu se afla in masina
Bateria cheii este slaba
Avertizare cu privire la distanta fata de un alt vehicul
Apasati pedala de ambreiaj
Apasati pedala de frana
Volan blocat
Faza lunga pornita
Presiune scazuta in pneuri
Lumini de intalnire sau pozitii aprinse
Bec ars
Avertizare cu privire la luminile de frana
Avertizare filtru de particule
Probleme la sistemul de tractare
Probleme la suspensia pneumatica
Avertizare privind parasirea benzii de mers
Probleme la catalizator
Centura de siguranta nu este cuplata
Frana de parcare este cuplata
Probleme la baterie sau alternator
Sistem de asistenta la parcare pornit
Anunta ca este necesar sa efectuati o vizita la service
Faruri adaptive
Controlul inclinarii farurilor
Avertizare privind eleronul
Avertizare cu privire la plafonul decapotabil
Probleme la airbag-uri
Frana de mana cuplata
Apa in filtrul de combustibil
Airbag dezactivat
Problema mecanica
Indicator faza scurta
Filtrul de aer necesita inlocuirea
Mod Eco activat
Sistem de asistenta la coborarea pantelor
Probleme la temperatura motorului
Avertizare privind ABS-ul
Avertizare filtru de carburant
Portiera deschisa
Capota deschisa
Nivel scazut al combustibilului din rezervor
Probleme la cutia de viteze automata
Limitator de viteza activat
Probleme la amortizoare
Presiune scazuta a uleiului
Degivrare parbriz
Portbagaj deschis
Sistem de control al stabilitatii oprit
Senzor de ploaie
Probleme la motor sau la emisii
Degivrare luneta