Bateria unei mașini are un rol vital în funcționarea acesteia : asemeni unei inimi ea alimentează cu energie toate sistemele, de la sistemul de aprindere la cele cu funcționare continuă și de divertisment la bord. Când mașina nu pornește, în 30% din cazuri este din cauza bateriei. Pentru a evita acest lucru trebuie să alegem corect bateria necesară și apoi să o întreținem regulat.
Cele mai des întâlnite sunt bateriile pb-acid umede în care un electrolit format din acid sulfuric acoperă toate piesele interne într-o structură ermetizată. Dintre acestea se remarcă bateriile care au adoptat soluția introdusă prima dată la nivel industrial de către Johnson Controls și anume PowerFrame.
Baterie cu PowerFrame
Forma unică și modul de obținere a elementului pozitiv PowerFrame fac ca aceste baterii să ofere o serie de beneficii însemnate față de alte tehnologii :
- diminuarea semnificativă a coroziunii interne a bateriei
- creșterea timpului de exploatare +66%
- performanțe sporite la pornire +70%
- tehnologie ce necesită mai puțină energie necesară producerii bateriei -20%
Odată cu introducerea sistemului start-stop în majoritatea configurației mașinilor produse, bateriile au fost nevoite să răspundă la noi cerințe, la noi cicluri de exploatare.
Principiul de funcţionare al sistemului Start/Stop este atât de simplu, pe cât este de eficient. Motorul cu ardere internă este oprit automat când vehiculul este în repaus. Dacă se continuă deplasarea, atunci este suficientă acţionarea ambreiajului sau, la autovehiculele cu cutie de viteze automată, ridicarea piciorului de pe pedala de frână pentru a reporni motorul. Rezultă că bateria mașinii este supusă nu unui singur proces de pornire, ci la mai multe porniri/opriri pentru aceeași distanță parcursă.
La mașinile cu sistem start-stop convențional (fără frânare regenerativă) sunt folosite bateriile EFB – Enhanced Flooded Battery care funcționează cu încărcare parțială și care nu necesită caracteristicile pentru cicluri de descărcare profundă ale unei baterii AGM. Stabilizarea materialului activ al bornelor se face cu ajutorul unui material țesut din lână sintetică (pânză de poliester), adăugat pe suprafața bornei pozitive, ceea ce crește anduranța. Beneficiile aduse de aceste baterii includ:
- Încărcare parțială de peste două ori mai mare și performanța ciclurilor de descărcare profundă a bateriilor convenționale.
- Susținerea unui număr mare de porniri ale motorului și a perioadelor extinse de inactivitate.
- Acceptanță de încărcare crescută în comparație cu bateriile umede convenționale.
- Designuri disponibile care îmbunătățesc stabilitatea termică pentru utilizarea în compartimentele motorului și climate calde.
Baterie EFB
La mașinile cu sistem start-stop cu frânare regenerativă sunt folosite bateriile AGM – Absorbent Glas Mat la care straturi cu microfibre de sticlă sunt amplasate strâns între plăcile de plumb ale bateriei şi conţin întregul acid al bateriei. Forţa de apăsare ridicată minimizează pierderea materialului activ la o rezistenţă internă extrem de mică. Prin reacţia mai rapidă dintre acid şi materialul plăcii pot fi produse cantităţi mai mari de energie în situaţii deosebite. Tehnologia AGM oferă un nivel de anduranţă de trei ori mai mare comparativ cu bateriile convenţionale, pentru situaţiile în care bateria trebuie să fie reîncărcată rapid prin energia furnizată de sistemul de frânare cu recuperare.
Baterie AGM
Mai jos găsiţi un tabel ce sintetizează datele de mai sus:
Alegerea bateriei auto se face ținându-se cont de recomandările producătorului de autovehicul, în funcție de motorul mașinii (capacitatea cilindrică în cm³, tipul de alimentare: pe benzină sau motorină), dotările electrice ale autoturismului și regimul de utilizare al acestuia. Orientativ puteti folosi tabelul:
După stabilirea amperajului, pentru a evita surprizele de la montaj trebuie să verificați și :
- dimensiunile bateriei
- pozitionarea bornelor
- modul de fixare
Cu toate că pe internet găsiți metode mai mult sau mai puțin profesioniste de înlocuire a bateriei, recomandarea este să le uitați și să faceți această operație într-un service auto, fiind o cerință de bază pentru acordarea garanției pentru bateria cumpărată și o certitudine că sistemul electric este fără probleme. Dacă vă sperie programarea în service vă spun din experiență că multe service-uri auto din Timișoara consideră această operație ca urgență, de realizat în timpul cel mai scurt, deci n-ar trebui să vă faceți griji din acest punct de vedere (dacă n-ați schimbat bateria la primele simptome și ați rămas pe drum, atunci sigur e o urgență!!! – evitați lucrul acesta).
Odată montată bateria trebuie să luăm în considerare întreținerea acesteia. Pe lângă durata prea mare de depozitare, una dintre principalele cauze a funcţionării defectuoase a acumulatorilor este aşa numita descărcare completă.
Descărcarea completă a bateriei poate avea mai multe cauze : 1.Scurtcircuit la nivelul sistemului electric;2.Lăsarea luminilor autovehiculului aprinse;3.Încălzirea auxiliară;4.Alternator defect;5.Regulator alternator defect;6.Defect al unităţii de comandă;7.Montarea ulterioară a echipamentelor electrice;8.Montarea unui acumulator necorespunzător;9.Călătorii scurte. Eliminaţi toate aceste posibilităţi pentru a evita descărcarea completă a bateriei.
Recomandări pentru mărirea duratei de utilizare a bateriei
1) Verificaţi la intervale regulate tensiunea, nivelul de încărcare şi puterea de pornire a acumulatorului, precum şi pierderea de putere în cadrul autovehiculului.
2) Este recomandabil să demontaţi acumulatorul înainte de a scoate din uz un autovehicul pe timp de iarnă. Recomandarea noastră: depozitaţi-l într-un loc răcoros.
3) Verificaţi acumulatorul cel puţin de două ori pe an, iar în timpul iernii o dată pe lună (în condiţii de îngheţ), în cazul acumulatorilor mai vechi.
4) Asiguraţi-vă că acumulatorul este montat în mod corespunzător în compartimentul acestuia şi componentele metalice ale acumulatorului au fost gresate, iar bornele strânse bine.
5) Dacă este posibil, evitaţi descărcarea completă a acumulatorului (cauzată de lăsarea luminilor aprinse, de exemplu).
6) Apăsaţi pedala ambreiajului la pornirea autovehiculului, pentru a reduce rezistenţa demarorului şi astfel consumul de energie electrică.
7) Opriţi toate echipamentele electrice ce nu sunt absolut necesare, cum ar fi sistemul audio, sistemul de climatizare sau cel de încălzire auxiliară înainte de a porni.
8) După o perioadă lungă în care nu aţi utilizat autovehiculul, demontaţi acumulatorul şi conectaţi-l la un încărcător cu comandă electronică.
Drumuri sigure şi călătorii plăcute!